Podvádí se více v zahraničí nebo u nás? odhalující výzkum!

Poměrně nedávno byl zveřejněn výzkum zaměřený na podvádění ve škole, kde studenti různých zemí odpovídali zcela anonymně na nejrůznější otázky. Výsledky byly rozhodně zajímavé!

 

Ve studii zveřejněné v časopise E-psychologie vydávající Českomoravskou psychologickou společností byly porovnávány postoje amerických a českých studentů. Než se přejde k samotnému závěru, je třeba si vlastně definovat samotné podvádění. V USA totiž jako podvádění berou výrazně širší paletu činností. Například vypracovat domácí úkol ve skupině, který jsme měli udělat sami u nás téměř nikoho nezarazí,  na druhé straně oceánu to ale jako podvod bere každý druhý. Podobné je to i s opisováním úkolů, nemorální je ve Spojených státech u třetiny dotázaných dokonce i nechat někoho jiného svůj úkol opsat. Stejně tak i dovolit spolužákovi opisovat při testu u nás bere jako špatnost polovina, v USA je to 93 %. Naopak jako podvádění v ČR označily 3/4 studentů zjištění obsahu testu před jeho napsáním, v USA to nebyla ani polovina.

 

Ale dost už chození kolem horké kaše, kdo tedy podvádí častěji? Na plné čáře rozhodně Češi…

Ve všech typech podvodů naši studenti rozhodně kralovali, pro příklad ty nejzajímavější části:

Tahák: 14x častěji (USA – 5 %, ČR – 69 % )

Dovolení opisovat: 5,5x častěji  (USA – 16 %, ČR – 90 %)

Opisování testu: 5x častěji (USA – 14 %, ČR – 70 %)

Opisování úkolu: USA – 50 %, ČR – 82 %

 

A teď něco s čím se setkáváme velmi často, když studenti zasílají své práce na Studijni-svet.cz:

Vydávat práci z internetu za vlastní: 7,5x častěji (USA – 2 %, ČR – 15 %)

Kopírování bez uvedení zdroje: 2,5x častěji (USA – 18 %, ČR – 48 %)

 

Bohužel vydávání práce z internetu za vlastní je velmi časté a obrovské množství studentů si skutečně myslí, že pokud vytvoří materiál zkopírováním textu z několika webových stránek do jednoho materiálu, jsou tím pak jejím autorem. To je také jeden z důvodů, proč na nevyhovující práce už neodpovídáme, bylo to opravdu k nevydržení se s každým dohadovat, že opravdu takový materiál zveřejnit nemůžeme. Na stránky přichází 2-10 materiálů každý den a zhruba 1/3 z nich je zkopírována z internetu.

 

Na závěr superstručný žebříček států podle poctivosti:

Čestní studenti: Dánsko, Švédsko, USA, Velká Británie

Nepoctiví studenti: Slovinsko, Rumunsko, Polsko, Latinská Amerika, Jižní Evropa

 

Vypovídá podvádění ve škole o člověku a má vliv například na následné chování v zaměstnání? Jaký je v této problematice rozdíl mezi věřícími a nevěřícími? Už brzy v dalším článku.

AKTUALIZACE: Článek: Má vliv podvádění ve škole na následné zaměstnání? Jak je to s vírou?

 

Zdroj: e-psycholog.eu/pdf/preiss-etal.pdf, Marek Preiss, Alena Nohavová, Iva Stuchlíková


Další podobné články na webu: